Hoofdlocatie: Forum

Forum: Klimmen - Forum

Ga naar inhoud

Jouw advertentie hier?

• Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

Klimmen

#41 Gebruiker is offline   Bertuz87

• Junior
  • Pip
  • Groep: Members

Gepost 21 september 2009 - 22:28

Dus eigenlijk is het zeg je, beter om niet te counteren maar aan te vallen als de favorieten ook aanvallen. En eigenlijk zo lang mogelijk bij te blijven, en ze op bolletje proberen er af te rijden. Nu doe ik eigenlijk precies hetzelfde, maar dan gebruik ik de tegenaanval-button i.p.v. de aanval-button
Een juiste keuze is de keuze die je ondanks tegenspoed het meeste voorspoed brengt

#42 Gebruiker is offline   Diede

• Stagaire
  • PipPip

Gepost 21 september 2009 - 23:12

de kunst is om te zorgen dat je precies in zijn wiel komt te rijden, zonder dat je countert...

#43 Gebruiker is offline   Crashtester

• Knecht
  • PipPipPip

Gepost 22 september 2009 - 05:44

@Dinoow: Dat is echt onmogelijk, omdat je als je zelf aanvalt nooit 'in het wiel' van een ander zal zitten. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat counteren minder energie kost. Gisteren ook nog gecheckt toen ik een paar bergritten reed, het kost echt minder kracht.

#44 Gebruiker is offline   L'assassino

• Wielergod
  • PipPipPipPip
  • Groep: Site Staf

Gepost 22 september 2009 - 15:04

Bekijk Postcobyboy, op 21 september 2009 - 21:34, zei:

Counteren kost als je behoorlijk ver van het wiel zit meer kracht aangezien hij een ewtra jump moet plaatsen om erbij te raken maar dicht op het wiel is het verschil toch redelijk groot

Dit. Daarom werkt counteren niet op een klim. Zelf aanvallen, maar vooral bolletje is de succes formule. Soms moet je wel 80% doen, maar op termijn kost het minder kracht dan meespringen.
Geposte afbeelding
Made by _World_Champion | Team Katusha: [2]

#45 Gebruiker is offline   Dinoow

• Stagaire
  • PipPip

Gepost 22 september 2009 - 15:28

Bekijk PostCrashtester, op 22 september 2009 - 05:44, zei:

@Dinoow: Dat is echt onmogelijk, omdat je als je zelf aanvalt nooit 'in het wiel' van een ander zal zitten. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat counteren minder energie kost. Gisteren ook nog gecheckt toen ik een paar bergritten reed, het kost echt minder kracht.

Nou, op het vlakke(ik had het nooit in een bergetappe geprobeerd) doe ik ook niet counteren, maar echt op tijd aanvallen zodat in je iemand zijn wiel zit. Ik zie dan dat het rood heel langzaam, soms niet leeg gaat. Als de gene voor je stopt met aanvallen, kost het weer heel veel kracht...
Geposte afbeelding
Made by de dromer

#46 Gebruiker is offline   Creater

• Junior
  • Pip

Gepost 23 september 2009 - 20:40

Ik counterde altijd Di Luca/Pelizotti en het viel me op dat Gesink zijn hartslag wel heel erg hoog werd, ik ga maar eens proberen om gewoon aan te vallen.
Geposte afbeelding

#47 Gebruiker is offline   Stino

• Stagaire
  • PipPip

Gepost 23 september 2009 - 20:50

Bekijk PostDinoow, op 22 september 2009 - 16:28, zei:

Bekijk PostCrashtester, op 22 september 2009 - 05:44, zei:

Nou, op het vlakke(ik had het nooit in een bergetappe geprobeerd) doe ik ook niet counteren, maar echt op tijd aanvallen zodat in je iemand zijn wiel zit. Ik zie dan dat het rood heel langzaam, soms niet leeg gaat. Als de gene voor je stopt met aanvallen, kost het weer heel veel kracht...

Heeft hetzelfde effect al je gewoon countert op het vlakke,
als je goed in het wiel zit verspil je als je countert ook bijna niets van rode balk (en gele)

bergop rijd ik altijd op bolletje, en val ik soms heel kort aan om een klein gat te slaan, of op het einde om nog in het wiel van die voor mij te raken. dus berg op weet ik het niet
Geposte afbeelding

#48 Gebruiker is offline   LiquigasManager

• Wielertoerist
  • PipPip
  • Groep: PCM Medewerker

Gepost 29 september 2009 - 11:08

Bergop bolletje en zelf aanvallen vind ik nog steeds het beste.
Geposte afbeelding
DesignaLM - Graficus van het jaar 2007 - 2008 - 2009

#49 Gebruiker is offline   Birre

• Waterdrager
  • PipPipPip

Gepost 30 september 2009 - 12:39

Idd. Zelf aanvallen en bolletje idem voor mij =]
Geposte afbeelding

Litex Bianchi zet door!

#50 Gebruiker is offline   Lo squalo dello stretto

• Stagair
  • PipPipPip

Gepost 02 oktober 2009 - 11:22

Je kan best een heel klein beetje aanvalsenergie sparen voordat je moet sprinten. Als je vlak voordat je sprint, aanvalt, moet je niet meer versnellen, dan verlies je veel minder energie met versnellen in de sprint en dan ga je vanzelf al sneller + dat hou je dan langer vol. Je moet het echt alleen doen als het kan, bv. als je alleen op kop zit op 2 km van de meet en je hebt 30 sec. maar je bent de mindere klimmer, spaar je dan even, laat je inlopen, en val aan op 1.7 km van de meet. dan pak je 10 sec voor de sprint, en dan pak je nog eens 20 sec extra in de sprint, terwijl je wanneer je doorrijdt in de sprint altijd tijd verlies (meestal 15 seconden of meer)
Geposte afbeelding

Credits to myself

#51 Gebruiker is offline   ContadorFan13

• Neo-prof
  • PipPip

Gepost 07 oktober 2009 - 18:21

Bij Astana is het by my als volgt:

Ik bescherm Armstrong met Leipheimer en Contador met klöden.

op de voorlaatste klim laat ik Brajkovic en Horner op 70% blijven overnemen,
als de laatste klim er aankomt komt Horner op kop en dan Zubeldia,.... mijn treintje wordt als volgt; Horner - Zubeldia - Klöden - Leipheimer - Armstrong - Contador
Als Horner en Zubeldia moe zijn is er nog een peloton van ong. 50 man; als Klöden op kop komt wordt dit 20-30man, en later tot een groep van een stuk of 15,
dan komt Leipheimer, dan is het nog een elite-groepje van 8-10 man maar als Armstrong komt zijn het er nog 5 ofzo (type A. Schleck en Sastre, ...) zijn hier dan nog bij.
Als armstrong helemaal op is ong. 2km van het einde val ik aan met Contador
Schleck kan nog even aanklampen maar moet dan het wiel lossen, ik rijd nog door op 75% bolletje.

Etappeuitslag:

1. Contador
2. A. Schleck op 1'33
3. Armstrong op 1'53
4. Sastre op 2'42
5. F. Schleck op 5'53 (!)

Deze post is bewerkt door ContadorFan13: 07 oktober 2009 - 18:22

#52 Gebruiker is offline   Maikel18

• Belofte
  • Pip

Gepost 08 oktober 2009 - 06:12

netjes netjes klinkt goed, alleen je hebt wel veel topklimmers ik bedoel je eerst helper Brajkovic heeft bij mij al 77 klim! hoe te doen met minder team ;)

enuh met contador op de laatste klim , rijdt je dan bolletje in het groepje of positie vasthouden ?

#53 Gebruiker is offline   Drc De Mollertje

• Waterdrager
  • PipPipPip

Gepost 19 oktober 2009 - 13:19

als er al bergen vooraf zijn dus een rit naar sierra nevada bijvoorbeeld.

Slechte klimmer(70 klimstat) gewoon op 70-75( bolletje ) de berg op.
Daarachter met overnemen (Iemand met 72 ) en daarachter ( 72+ )
dan zijn er velen eral af.
En zoals iedereen hier al zegd.
zelf aanvallen of met bolletje erheen rijden, dat doe ik vaak met Gesink.
en dan op de laatste klim 2 man voor de kopman dus iemand met 77+ klimmen.
Daarvoor dus 2 van bijvoorbeeld 75-76.
Goed tempo maken voor als een man als Gesink.
Door op 70-80 bolletje te gaan rijden. en als er aanvallen zijn iets verhogen.
En dan 80/85 bolletje omhoog gaan.
lukt dit niet ga dan met je kopman heel even demarreren als die nog genoeg over heeft( om snelheid te winnen ).
en dan op bolletje 75/85 rijden :)
zo win ik best vaak in solo game maar in carriere nog niet echt zoiets gedaan.

kwestie van opletten wie er aanvallen enzo en anders gewoon zelf de koers hard maken. : :roll: :unsure:

Ik ga zoiets met Team sky proberen in Paris - Nice waar Wiggins dan de kopman zal zijn.
Volg me ook op Twitter ! www.twitter.com/RobbieDB

#54 Gebruiker is offline   max_superboer

• Waterdrager
  • PipPipPip

Gepost 25 oktober 2009 - 08:42

Als de favorieten demarenen ga ik altijd een counteraanval doen en dan als hun stoppen ook stoppen, en dan in het laatste wiel hangen, dan op ongeveer 5 KM 75-85 bolletje en je rijdt op moeilijk zo ongeveer 1.30 in de laatste 5 KM weg, zo heb ik met Pellizotti de Giro gewonnen met 11 minuten voorsprong op Di Luca.
Geposte afbeelding

Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Geposte afbeelding
Ava by the manx express. Sig bij me.

#55 Gebruiker is offline   Tony Martin

• Neo-prof
  • PipPip

Gepost 25 oktober 2009 - 09:31

Kan iemand een tactiek geven als je met een mindere bent? Ik demareer altijd op de vlakke stukken in een klim wanneer die erin zitten, maar wat kan ik nog meer doen om met een mindere klimmer goed te prestere?
Geposte afbeelding

30.12.2009 Let op mijn woorden: uiterlijk in 2012 wint Theo Bos een etappe in een grote ronde.

#56 Gebruiker is offline   Crashtester

• Knecht
  • PipPipPip

Gepost 25 oktober 2009 - 09:36

Zoveel mogelijk op bolletje rijden, niet in het wiel van betere renners gaan zitten, want dan ga je teveel energie verbruiken. ;) Rijd een eigen tempo, en probeer in de laatste kilometers te versnellen om nog bij de beste renners te komen. ;)

#57 Gebruiker is offline   wielrennerjeroen

• Amateur
  • Pip

Gepost 25 oktober 2009 - 09:43

Bekijk PostTony Martin, op 25 oktober 2009 - 10:31, zei:

Kan iemand een tactiek geven als je met een mindere bent? Ik demareer altijd op de vlakke stukken in een klim wanneer die erin zitten, maar wat kan ik nog meer doen om met een mindere klimmer goed te prestere?

Ik ben met Garate (72kl.) 9de geworden in de Giro, geen super sterke Giro, maar de meeste renners boven me en onder me waren tussen de 75-80 kl.

Mijn Tactiek is eigen kracht (bolletje), finish berg op laatste 2-2,5 km aanvallen, en laatste km sprinten, en finish in het dal, op zo`n 0,5-1 km voor de top van de laatste klim demarreren (proberen aan tesluiten bij de grote renners) en later mocht je genoeg energie opgebouwd hebben weer demarreren.

#58 Gebruiker is offline   L'assassino

• Wielergod
  • PipPipPipPip
  • Groep: Site Staf

Gepost 25 oktober 2009 - 11:11

Hierzo, met LL Sanchez (76kl, 77tt, 79heu) wist ik op moeilijk de Giro hiermee te winnen tegen o.a. Pellizotti & Soler. In seizoen drie (seizoen 1 & 2 beide gewonnen met LL Sanchez) op extreem 2e en 4e geworden met Soler & Gutierrez. Hij werkt dus :)

Voordat de rit begint:

Voordat je begint met rijden moet je je kopman beschermen met een goede knecht. Mochten er vele bergen zijn, gebruik dan een goede klimmer. Bij alleen een slotklim kan je ook een mindere klimmer gebruiken. Ikzelf speel met Caisse d’Epargne en daar heb je altijd wel de beschikking over een goede klimmer die je kopman kan beschermen. Zorg er ook voor dat je kopman en de rest van je team wat meer naar voren rijden. Niet te ver, anders kom je in de wind en dat kost je extra krachten.

Tijdens de rit:

Als er een berg is en je ziet dat je renner een gele hartslag krijgt zet hem dan op bolletje. Soms moet je wel eens naar de 80 gaan, maar als je hem laat rijden loop je het risico dat hij ineens veel kracht verliest. Dit zou dan in de finale ervoor kunnen zorgen dat hij net dat ene extraatje niet kan leveren. Zorg er ook voor dat je renner op tijd te drinken krijgt. Zorg ervoor dat hij voordat je een berg opgaat altijd nog tenminste één bidon heeft. Meestal stuur ik tien kilometer voordat ik de berg opga mijn knecht om bidons, dan is die weer voordat je begint met klimmen terug. Soms komt het namelijk voor dat je overige knechten lossen en dat je alleen komt te zitten. Dan zou je in dit geval niet met je kopman voor bidons moeten gaan. Mocht je een goed team hebben bergop, dan hoef je je geen zorgen te maken. De formule tot succes is dus bolletje, gebruik deze dan ook tijdens de klim om energie te sparen, maar ga niet op kop rijden!

Wat ik ook wel eens doe om mijn tegenstanders hun ploegen te doen krimpen is een eigen renner op kop zetten tijdens een klim. Zet deze op 65% bolletje en als het goed is kost het je kopman geen krachten. Wel zul je zien dat het peleton heel snel aan het uitdunnen is. Als je een rit hebt met vele bergen, dan zal je vaak meemaken dat je met maar 40 man richting de slotklim gaat.

De slotklim:

Voordat je deze opgaat moet je zorgen dat je kopman beschermd wordt door de beste klimmer die nog over is met een goed gevulde balk beschermt wordt. Deze renner moet zo lang als mogelijk bij je kopman zien te blijven. Je moet je kopman bij het oprijden direct op bolletje zetten en zorg ervoor dat hij ver van voren zit. Mocht je merken dat je naar voren gaat, pas een lager percentage toe en als je afzakt voer het percentage op. Op deze manier verspil je zo min mogelijk energie. Als de favorieten aangaan ga jij niet mee. Dit is de belangrijkste stap, niet meegaan, je verliest zo massa’s energie. Je gaat zelf je bolletje opvoeren totdat je op kop van het peleton komt te rijden. Meestal zet ik hem zo rond de 80%. Op deze manier loop je langzaam weer iets in op de renners die gedemarreerd zijn. Op vijf kilometer van het einde activeer je de energygel. Zodra deze begint te knipperen (meestal zo rond de 3.5/3 kilometer voor het einde) ga je demarreren. Gewoon aan 50% en net voordat je balkje op is zet je hem op bolletje. In sommige gevallen kan je doorgaan totdat je de boog van de laatste kilometer passeert. In dit geval dien je de te gaan sprinten aan 50% en dan gewoon op normaal of fairplay.

Ik win zo niet altijd, maar op extreem vind ik deze tactiek zeer goed werken. In de Giro d’Italia werd ik op deze manier tweede en vierde met respectievelijk Mauricio Soler en Jose Ivan Gutierrez. Winnaar was Vincenzo Nibali die d.m.v. de tijdrit het gat sloeg. Ik won enkele etappes door middel van deze tactiek, dus voor mij werkt hij zeker!
Geposte afbeelding
Made by _World_Champion | Team Katusha: [2]

#59 Gebruiker is offline   ContadorFan13

• Neo-prof
  • PipPip

Gepost 25 oktober 2009 - 14:55

held :o :o
:notworthy: :notworthy:

#60 Gebruiker is offline   Drc De Mollertje

• Waterdrager
  • PipPipPip

Gepost 25 oktober 2009 - 20:12

Zo doe ik het ook.

Maar hij werkt echt.

netjes man :D
Volg me ook op Twitter ! www.twitter.com/RobbieDB

• Je kunt geen nieuwe topic starten
  • Je kunt niet antwoorden op deze topic

1 Gebruiker(s) lezen dit topic
0 gebruikers, 1 gasten, 0 anonieme gebruikers

Procyclingmanager.com - Alle rechten voorbehouden.