Omgang met Photoshop
We gaan dit keer een keer goed kijken naar Photoshop. Sommigen zullen deze les wederom niet nodig hebben, omdat hun niveau hoger ligt. Toch is het dan wel handig om deze les even door te lezen.
Eerst open je Photoshop.
Dat gaat er ongeveer zo uitzien (zonder het plaatje dan

Je ziet dat ik aan de linker en rechter kant een menu heb. Het is belangrijk dat ook jij aan de linkerkant het Tools menu hebt staan (dat is meestal het geval als je Photoshop opstart) en aan de rechterkant het Layer menu (dit menu kan soms verdwijnen). Als je één van de twee, of misschien wel alle twee de menu's niet ziet, ga je naar Window en klik je de menu's aan die je wilt zien (in mijn geval Layer en Tools).
Hieronder zie je een plaatje van de Tools menu. Ik heb een aantal van de knoppen op een andere functie gezet om het me zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het omzetten van de functie van een knop doe je door een rechtermuisklik op de knop. Dan krijg je een keuzemenu welke functie je wilt. Je kunt de functie ook omzetten door shift + letter in te typen. De letters zie je voor elke functie hieronder aangegeven.

Waarschijnlijk staat bij jullie de Magic Wand Tool nog op de Quick Selection Tool.
Verander deze door een rechtermuisklik of door op shift + W (op je toetsenbord
Ook van de Brush Tool moet je afweten. Daar zit namelijk ook de Pencil Tool. Allebei van belang bij het shirtmaken. Rechtermuisklik of shift + B.
De Gradient Tool is ook belangrijk. Ik gebruik deze zelf niet zo veel dus heb ik hem op de Paint Bucket Tool staan. Rechtermuisklik of shift + G.
De Direct Selection Tool staat meestal ook niet goed. Rechtermuisklik of shift + A verandert dat.
De Rectangle Tool heeft veel meer functies. Je kunt deze veranderen door rechtermuisklik of shift + U.
Dan zie je onderaan ook nog een vergrootglas. Ligt wel voor de hand waar die voor is: zoomen.
Het handje is voor het bewegen van de afbeelding.
Het pipetje (Eyedropper Tool) is om de kleur van iets te bepalen. Deze kan zowel bovenin het menu als onderin staan.
Daaronder staat de kleur die je gebruikt (in het plaatje is dat het zwart vierkantje).
Naam - Symbool - Letter - Functie
Marquee Tool - Streepjes rechthoek - M - (Deel van) afbeelding selecteren (in rechthoek)
Move Tool - Pijltje met plusje - V - Afbeelding bewegen
Lasso Tool - Lasso - L - (Deel van) de afbeelding selecteren (in elke vorm)
Magic Wand Tool - Toverstokje - W - (Deel van) de afbeelding selecteren op kleur
Crop Tool - Vierkantje met diagonale streep - C - Afbeelding verkleinen
Slice Tool - Mesje - C - Afbeelding uitsnijden
Brush Tool - Kwast - B - Brush aanbrengen
Pencil Tool - Potlood - B - Tekenen met potlood
Eraser Tool - Stuf/Gum - E - Wissen/gummen
Gradient Tool - Gradient - G - Gradient aanbrengen
Paint Bucket Tool - Verfemmer - G - Vlakken met kleur vullen
Pen Tool - Kroontjespen - P - Maken van vormen
Type Tool - Letter 'T' - T - Tekst op je afbeelding
Direct Selection Tool - Pijltje - A - Vorm aanpassen
Rectangle Tool - Rechthoek - U - Vorm maken
Ellipse Tool - Rondje - U - Vorm maken